Podcast

Er wordt nog wel eens gemopperd dat het onderwijs niet met zijn tijd meegaat. Het zou best kunnen, maar ik zie bij mijn kinderen wel degelijk het gebruik van moderne technieken op school. Mijn zoon moest een verslag maken van een scheikundeproject door middel van een video. En mijn dochter moest als afsluiting van een minor een podcast maken met haar medestudenten. Daar leer je echt wat van. Vooral om de podcast aantrekkelijk te maken om naar te luisteren. Les één is dat de podcast niet te lang is. Dat valt nog niet mee. Ik mocht een kleine bijdrage leveren in de vorm van een interviewtje. Het doel was maximaal 20 seconden opnemen, maar toen ik begon te praten was er zomaar 2 minuten om. Wat gek is dat toch. Als je praat gaat de tijd veel sneller dan als je luistert.
Die ervaring had ik ook bij het opnemen van een eigen podcast met een oud collega. In no time was de 20 minuten om, terwijl we het gevoel hadden nog maar net te zijn begonnen.
Minder praten dus. Zo houd je de informatie boeiend. Best leerzaam zo’n podcast.